(UPDATE) GAMBAR: Pendakwah Terkenal Indonesia, Ustaz Jeffery Al-Buchory Meninggal Dunia

Jumaat kelmarin membawa khabar yang agak duka apabila ulama muda dan ustaz yang sangat popular di Indonesia, Ustad Jeffery Al-Buchory yang lebih dikenal dengan nama Ustad Uje meninggal dunia akibat kemalangan motosikal di bulatan Pondok Indah, Jakarta Selatan , lewat malam tadi.

“Kecelakaan pemotor Kawasaki B 3590 SGQ di Jl Gedong Hijau 7 Pondok Indah, korban meninggal dunia atas nama Jefri Al Buchori,” menurut akaun rasmi Twitter Polis Metro Jaya TMC Indoensia.

(BACA: Siapa Ustad Jeffry Al Buchory?)

Polis negara berkenaan juga memberikan pengesahan melalui telefon kepada media Indonesia.

Ustaz Uje menghembus nafas terakhirnya di Rumah Sakit Pondok Indah pukul 1 malam tadi.

Jenazah Allahyarham dibawa pulang ke Perum Bukit Mas, Jalan Narmada III, Rempoa, Bintaro, Tangerang Selatan.

Sementara itu, media negara jiran juga melaporkan tweet terakhir ustaz berkenaan pada 13 Mac lalu yang memberikan gambaran seolah-olah beliau tahu masanya untuk pergi sudah tiba.

“Pada akhirnya.. Semua akan menemukan yg namanya titik jenuh.. Dan pada saat itu.. Kembali adalah yg terbaik.. Kembali pada siapa..??? Kpd “DIA” pastinya.. Bismi_KA Allohumma ahya wa amuut..,” tulis Uje dalam akun twitternya @jefri_buchori.

Almarhum meninggalkan seorang isteri, Pipik Dian Irawati Popon dan tiga anak yakni Adiba Khanza Az-Zahra, Mohammad Abidzar Al-Ghifari, dan Ayla Azuhro.

Sumber